Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Op zaterdag 4 februari reist Vertom/Binnenland af naar Weert. Daar treft het Basketbal Academie Limburg, een jong en gretig team wat we niet mogen onderschatten. De thuiswedstrijd tegen dit team hadden we vrij makkelijk in winst kunnen omzetten, maar onderschatting ligt op de loer.

We beginnen de wedstrijd goed en geconcentreerd. Onze kracht inside ten opzichte van het iets lichtere team wordt goed gebruikt en de eerste scores van Wouter Cabaret, Sander Trommelen en Niels Ritstier zijn allemaal bij de ring. Verdedigend staan we op de goede plekken en de verdedigende rebound is goed verzorgd. Halverwege het eerste kwart is de voorsprong al 4-13. Omdat we maar met 8 man de wedstrijd in gaan is het wel van belang om het tempo van de wedstrijd te dicteren en dat gaat ons goed af. We wisselen regelmatig en lopen zonder al te veel hinder uit naar 8-25 aan het einde van het eerste kwart. Gezien onze personele bezetting en de jeugdige 12 man die tegenover ons staat is het nodig dat we niet denken dat we er nu al zijn en moeten doorgaan met scoren en verdedigen. En dat doen we, inside blijven we de sterkere ploeg en de tegenstander kan niet tot een georganiseerde aanval komen. Helaas valt Olivier Heidman uit na een botsing in een aanvallende rebound. Op een steal van Dennis van der Graaf kan hij rechtdoor gaan voor de dunk! Einde van de eerste helft is het verschil opgelopen naar 18-43.

Ondanks de vrij ruime voorsprong is het nog niet het moment om te verslappen. Gelukkig blijven we als team scherp spelen, zowel aanvallend als verdedigend. Breaks worden gelopen als het kan, geduldige set plays als het moet. Op ervaring lopen we uit naar 27-62 op het einde van het kwart, waar wederom een dunkje te noteren valt op het conto van Dennis van der Graaf. Dit is het resultaat van team verdediging en de juiste mensen vinden in de aanval. Het vierde kwart probeert BAL nog een press, maar echt effect heeft deze niet. De bal wordt netjes de press uitgepasst en hebben eigenlijk geen last van deze keuze. Het niveau zakt wel iets in, maar BAL kan geen vuist meer maken en het vuur aan Vertom/Binnenland zijde is gedoofd. Buiten wederom een dunk van Dennis met een full court pass van Sander verloopt de tijd en eindigt de wedstrijd in een reguliere overwinning (51-87).

Volgende week spelen we om 20.15 uur thuis tegen Hoofddorp. Een team waar we nog een rekening mee te vereffenen hebben.

Scores: Dennis van der Graaf (22), Menno Endeveld (9), Olivier Heidman (2), Reinier van Vilsteren (3), Jasper de Groot (5), Sander Trommelen (21), Wouter Cabaret (15) en Niels Ritstier (10).