Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Na de winterstop is het eindelijk weer tijd voor Vertom/Binnenland om te laten zien waartoe het in staat is. Gelijk krijgen we een goede tegenstander als gasten in de eigen Driesprong: Racing Beverwijk. In de eerste wedstrijd van het seizoen hebben we deze na een achterstand kunnen omzetten in een winst.

De eerste minuut van de wedstrijd beginnen we onwennig, en Racing Beverwijk laat direct zien waar het goed in is met een driepunter. Gelukkig antwoorden we direct terug met een driepunter van Menno Endeveld. Beverwijk kan nog een keer een goede aanval afronden met een score. Gelukkig is daarna het roest van de spieren af en maken we verdedigende stops en de bal gaat aanvallend goed rond. Iedereen raakt de bal en de goede schotselectie zorgen voor goede energie in het team. Ondanks dat de verwachte spelers bij Racing Beverwijk gevaarlijk blijven, lopen we aan het einde van het kwart uit naar 28-18.

De marge van 10 punten zijn voor deze wedstrijd niet voldoende om rare dingen te gaan doen als ploeg. Er moet geconcentreerd verdedigd en aangevallen worden. Dennis van der Graaf gaat verder waar hij geëindigd is in het eerst kwart en mikt er een driepunter in. In dit kwart is het score wisselen. Beide ploegen zijn aan elkaar gewaagd in deze periode. Elke keer als we een klein beetje verder uitlopen, vallen de driepunters bij Beverwijk. Zodoende lopen we dit kwart maar een enkel punt uit (55-44).

Voor het derde kwart is het doel om zo snel mogelijk het gat naar 20 punten te brengen en zo vroeg mogelijk het geloof bij de tegenstander weg te halen. Helaas lukt dit niet zo snel als gehoopt. De heren van Beverwijk krijgen toch regelmatig nog een goede optie op een driepunter en deze houden ze in de wedstrijd tot de laatste 2 minuten van het kwart. Hierin maken we een 12 -3 run mede door Wouter Cabaret welke elke bal van het board wil plukken en een qua scoren ontketende Dennis van der Graaf (82-59).

Gevaar voor het vierde kwart is onderschatting. In 10 minuten basketbal kan er een hele hoop gebeuren. Gelukkig is de angel bij Racing Beverwijk eruit en blijven we geconcentreerd spelen. Als Vertom/Binnenland het vierde kwart begint met een 13-0 run is de wedstrijd gespeeld en kan iedereen spelen. Waarin een zeer verre driepunter van Jasper de Groot. Uiteindelijk winnen we deze wedstrijd met 103 – 70. Een echt teamprestatie waarin iedereen zijn steen heeft bijgedragen.

Scores: Thomas de Weerd (13), Dennis van der Graaf (26), Menno Endeveld (7), Olivier Heidman (0), Reinier van Vilsteren (6), Jasper de Groot (9), Sander Trommelen (13), Wouter Cabaret (16 en 20(!) rebounds), Jean Pierre Smiet (8), Niels Ritstier (2), Jasper van den Adel (3).