Basketbalvrouwen Renes/Binnenland kunnen koploper niet verrassen

BARENDRECHT – Het is de vrouwen van Renes/Binnenland niet gelukt de koploper van de Vrouwen Basketball League, Lekdetec.nl te verrassen. In een goed gevulde sporthal De Driesprong won de ploeg uit Bemmel na een ruststand van 18-30 met 46-68. De einduitslag was qua verschil uiteindelijk geflatteerd en gaf niet een juist beeld van de wedstrijd. Weliswaar had Renes/Binnenland niet zijn beste dag, maar na een forse achterstand knokte het team van coach Joost van Rangelrooy zich in het derde kwart aan de hand van captain Lisa van den Adel naar een 33-32 voorsprong.Lekdetec.nl bleek uiteindelijk net was koelbloediger en had door meer scorende inbreng vanaf de bank uiteindelijk de beste eindsprint.

Renes/Binnenland blijft overigens ook dit seizoen niet gespaart van blessureleed. Maxime Essenstam is de volgende in de rij en zal vooralsnog met een achillespeesblessure niet inzetbaar zijn. Wel zal Zera Butter naar verwachting aankomende week haar rentree maken na een oogblessure die haar drie maanden aan de kant heeft gehouden.

Wedstrijd

In het eerste kwart van de wedstrijd voert de verdediging de boventoon bij beide ploegen. De intensiteit is weliswaar hoog maar de scores zijn schaars zodat geen van de teams afstand kan nemen. De stand aan het eind van het eerste kwart is 8-9 in het voordeel van de bezoekers uit Bemmel. In het tweede kwart weet Lekdetec.nl wat makkelijker tot scores te komen dan Renes/Binnenland. Langzaam maar zeker loopt hierdoor het verschil op omdat de thuisploeg maar moeizaam de basket weet te vinden. De ruststand van 18-30 is hiervan dus een logisch gevolg.

Na rust is het Lisa van den Adel die haar ploeg op sleeptouw neemt en met 9 punten in een 15-2 run weer voor een voorsprong voor Renes/Binnenland zorgt (33-32). Het momentum lijkt dan bij de thuisploeg te liggen maar na een time-out kan Lekdetec.nl het ritme van Renes/Binnenland toch breken en weglopen naar een 36-46 stand aan het einde van het kwart. In het laatste kwart blijft het verschil lang rond de tien punten liggen waarbij Randell van der Lee en Jantine Kraak voor Renes/Binnenland regelmatig scorend doorkomen. Een alles of niets poging in de laatste fase pakt verkeerd uit voor de thuisploeg waardoor Lekdetec.nl vanaf de vrije worplijn het verschil aanmerkelijk groter kan maken en zo de zege met 46-68 mee naar huis kan nemen.

Scores: Lisa van den Adel 15 (+ 5 rebounds), Jantine Kraak 14 (+6 rebounds), Randell van der Lee 9, Inez van Hulsen 2 (+ 5 rebounds, 5 steals), Gabriëlle van den Bosch 2 (+ 5 assists), Janine Guijt 2, Lotte Sant 2.

Rotterdam

Volgende week zaterdag speelt Renes/Binnenland om 15.30 uur in sporthal Alexander in Rotterdam de uitwedstrijd tegen Rotterdam Basketball.

Fotograaf: Arie Kraak