Renes/Binnenland naar Final Four

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben de laatste kans op deelname aan de Final Four met beide handen aangegrepen. Ondanks het feit dat de equipe van coach Joost van Rangelrooy zwaargehavend was won het in eigen huis overtuigend van concurrent Dozy BV Den Helder met 88-79. Renes/Binnenland nam deze week in goed overleg afscheid van de Amerikaanse Christa Baccas en Janine Guijt kon door een oogontsteking ook niet aantreden. Daarbij opgeteld de afwezigheid van de al langer geblesseerde Zera Butter en het feit dat de jeugdspeelsters Lotte Sant en Chermensa van la Parra met het Nederlands-team VU16 in Frankrijk zijn voor een internationaal toernooi zorgde voor een zeer smalle Barendrechtse selectie. Desondanks zorgden de speelsters die wel konden aantreden voor een puike prestatie door de Helderse formatie met een nederlaag terug te sturen naar de kop van Noord-Holland. Door de zege is Renes/Binnenland als derde geplaatst voor de Final Four die op 6 en 7 januari in Bemmel worden gespeeld. In de halve finale is Loon Lions de tegenstander. Alle starten van Renes/Binnenland eindigden in de dubbele cijfers met Maxime Essenstam in de hoofdrol (29 punten tegen een schotpercentage van bijna 80%).

De eerste minuten van de wedstrijd gaat gelijk op (8-10) als Maxime Essenstam met een drietje en Inez van Hulsen voor een 13-10 stand zorgen. Even komt Dozy BV Den Helder nog langszij (13-14) Maar via Randell van der Lee en met name de niet af te stoppen Maxime Essenstam pakt Renes/Binnenland een 23-16 voorsprong. Routinier en “oud-Binnenland” speelster Marlous Roetgerink zorgt er toch voor dat Den Helder in het spoor kan blijven zodat het eerste kwart bij een 24-20 stand wordt afgesloten. Het tweede kwart opent Lisa van den Adel met een driepunter en een gewone score het bal (29-20) en moet Dozy BV Den Helder in de achtervolging. Heel even lijkt dit te lukken (33-28) maar Renes/Binnenland houdt het tempo en de intensiteit hoog en via 5 punten op rij van Randell van der Lee loopt het verschil op naar 10 punten (41-31). Kort later is het weer 46-40 als Maxime Essenstam de ruststand van 48-40 op het scorebord zet.

Net als in de eerste helft opent de weer met scherp schietende Gabrielle van den Bosch de score en langzaam maar zeker ziet Dozy BV Den Helder Renes/Binnenland verder weglopen. Het hoge tempo van Renes/Binnenland zorgt ervoor dat alle schutters goed in stelling kunnen worden gebracht en via 57-47 en 64-49 loopt de marge op tot boven de 20 punten (74-50). Maaike Klein kan in de slotfase namens Dozy BV Den Helder het verschil aan het einde van het kwart op 20 punten brengen (74-54). In het laatste kwart wordt in de eerste fase eerst wat driepunters uitgewisseld (83-63) als langzaam zichtbaar wordt dat de kleine rotatie bij de thuisploeg ervoor zorgt dat de krachten wegvloeien. Dozy BV Den Helder ruikt bloed en kan dichterbij komen ((83-72). Een driepunter van Maxime Essenstam met nog een minuut of drie op de klok geeft echter voldoende lucht aan Renes/Binnenland om de zege over de streep te trekken (88-79).

Scores

Scores: Maxime Essenstam 29 (+ 9 rebounds), Gabriëlle van den Bosch 20, Randell van der Lee 15, Inez van Hulsen 13 (+ 7 rebounds, 5 assists), Lisa van den Adel 10 (+ 8 rebounds, 5 assists), Michelle Zantman 1.

Foto: Arie Kraak