Basketbalsters Renes/Binnenland laten koploper ontsnappen

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben dinsdagavond de inhaalwedstrijd tegen de koploper van de Vrouwen Basketball League, Lekdetec.nl na verlenging met 80-85 verloren. Bij rust leidde Renes/Binnenland nog met 34-25 en na de reguliere speeltijd stond er een stand van 70-70 op het scorebord. Het publiek was getuige van een spannende wedstrijd waarin Renes/Binnenland lang aanspraak kon maken op de winst. In de laatste minuten van wedstrijd boog de ploeg uit Bemmel de stand echter om maar Randell van der Lee wist met een driepunter in de slotseconde een verlenging af te dwingen. In de verlening blijft het ook lang spannend maar weet de aanvoerder van de ranglijst uiteindelijk toch er met de winst vandoor te gaan. Door de zege hangt deelname van Renes/Binnenland aan de Final Four aan een zijden draadje. Winst tegen Dozy BV Den Helder aankomende zaterdag is daarvoor noodzakelijk.

Renes/Binnenland komt goed uit de startblokken (5-2), maar vervolgens is het Lekdetec.nl dat de leiding neemt (5-12). Randell van der Lee geeft dan met een driepunter de aanzet tot de achtervolging en na een driepunter in de buzzer van Gabrielle van den Bosch gaat de thuisploeg met een 15-14 voorsprong het tweede kwart in. Hierin gaat het eerst gelijk op, maar via een sterk spelende Maxime Essenstam en wederom Gabrielle van den Bosch neemt Renes/Binnenland afstand van Lekdetec.nl (30-21). Het verschil van 9 punten staat bij rust nog steeds op het scorebord (34-25).

Direct na rust komt Lekdetec.nl onder aanvoering van Karin Kuijt tot op 3 punten (36-33), maar de ploeg van coach Joost van Rangelooy weet weer snel het verschil groter te maken (47-39). Christa Baccas laat vervolgens voor de ook een buzzerbeater noteren waardoor Renes/Binnenland met een 52-44 voorsprong het laatste kwart start. Diezelfde Baccas tekent voor 54-44 maar vanaf dat moment kruipt Lekdetec.nl puntje voor puntje dichterbij. Bij 62-63 pakt Lekdetec.nl weer de voorsprong en lijkt vervolgens de wedstrijd naar zich toe te trekken (65-69). Renes/Binnenland geeft echter niet op en uiteindelijk is het Randell van der Lee die in de slotseconde via een driepunter de 70-70 op het bord knalt waardoor een verlenging noodzakelijk is. Hierin geven beide ploegen elkaar niets toe en tot 76-77 kan de winst beide kanten opgaan. Uiteindelijk is het Lekdetec.nl dat iets koelbloediger is en er met de winst vandoor gaat (80-85).

Scores: Maxime Essenstam 23 (+ 11 rebounds, 5 assists), Gabriëlle van den Bosch 17, Randell van der Lee 16, Christa Baccas 10 (+ 5 rebounds), Inez van Hulsen 9 (+ 6 assists), Lisa van den Adel 3 (+ 9 rebounds, 6 assists), Janine Guijt 2.

Laatste thuiswedstrijd 2016

Aanstaande zaterdag speelt Renes/Binnenland de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2016. Om 20.30 uur is in sporthal De Driesprong Dozy BV Den Helder de tegenstander. De winnaar van deze confrontatie plaatst zich in ieder geval voor de Final Four.