Basketbalheren Binnenland laten het even donderen in Barendrechtse basketbaltempel

BARENDRECHT – [Video] Weinigen leken erin te geloven. Ja, hoop dat was er wel bij de supporters van Aarnoudse Binnenland heren. Alleen een achterstand van 27 punten goed maken, die wonderen komen alleen voor in sprookjes of Leicester. Gelukkig waren er 13 Binnenlanders die er vol vertrouwen en met heel veel geloof in stonden. En zo deden de Barendrechters het onmogelijke door de opgelopen achterstand, van de eerste wedstrijd, om te buigen naar een winst van negen punten. Hiermee bereikt het vlaggenschip van het Barendrechtse basketbal de finale voor het Amateur Kampioenschap van Nederland.

De doelstelling was vooraf helder. CobraNova uit Voorburg moest de gehele wedstrijd lang onder druk gezet worden. Om zo met opportunistisch basketbal de tegenstander volledig lam te leggen. In de eerste wedstrijd was de achterstand zo hoog opgelopen dat dit de enige manier was om positief resultaat te behalen. In de beginfase kwam Binnenland nog wel op achterstand door een eerste score van de tegenstander, maar via Sander Trommelen werd de gelijkmaker en de eerste voorsprong op het scorebord gezet. Dit was direct het sein om de inhaalrace in te gaan. Het team knokte zich langzaam naar een kleine voorsprong. Voor het massaal opgekomen publiek zou zich een geweldig schouwspel gaan voordoen. Want ook zij zagen de voorspong puntje voor puntje uitgebreid worden. Na de eerste tien minuten was de voorsprong al 14 punten (29-15) en met nog dertig resterende minuten nog een hele lange weg te gaan.

Coach Kazanakovas benadrukte voorafgaande aan kwart twee dat de ploeg de juiste energie op de vloer legde, maar dit moest wel gecontinueerd worden. Captain Sjoerd van Vilsteren nam in deze fase zijn team op sleeptouw. Hij scoorde achtereenvolgens met zeven punten. Nog maar zes te gaan en dan staat het weer gelijk. Dit merkte de Voorburgse mannen ook op. Er werd door beide ploegen op het randje gespeeld en dit bracht de nodige emoties met zich mee. Dit mag ook in een halve finale, er staat behoorlijk wat op het spel. Voor de kijkers en deelnemers een waar gevecht. Een wedstrijd waarvoor je graag naar de sporthal komt. Peter van der Stelt verwoordde het als volgt: “Tuurlijk zijn er emoties, wij willen graag wat recht zetten. Ook de tegenstander weet dit. Binnen de lijnen kan het dan soms aardig te keer gaan. Buiten de lijnen is dit weer afgelopen en schudden we elkaar de hand.” Overigens had Van Der Stelt zelf een uitstekende avond, want hij hield in zijn minuten de guard van de tegenstander keurig onder de duim. Daarnaast gaf dit zijn mede-spelverdelers wat rust en die konden dit, bijvoorbeeld via Paz Costa, verzilveren in de afronding. Zo was er keer op keer een Barendrechter die op stond. Dit bracht Aarnoudse Binnenland met de rust al in de schaduw van de tegenstander. Half-time en 25 punten voorsprong 49-25.

De derde periode was eigenlijk de minste. Beide teams kwamen niet goed uit de kleedkamer. Doordat de eerste score van de tweede helft voor de thuisploeg was werd de benodigde 27 puntengrens behaald. Maar dan moeten er nog 19 lange minuten gespeeld worden. Ook hadden beide last van persoonlijke fouten op bepalende posities. Zo waren de lange mannen in Voorburgse dienst het met teveel kruisjes achter hun naam en aan Barendrechtse zijde juist de kleine jongens. De coaches weten dat dit een belangrijke rol kan spelen in de eindfase en moesten hier hun wisselbeleid een beetje op aanpassen. Een dubbele onsportieve fout helpt hier dan niet bij, maar onderstreept wel de vechtlust van beide halve finalisten. Uiteindelijk wordt het derde kwart afgesloten met 65-36 en zijn er nog maar tien zenuwslopende minuten te gaan.

In deze laatste tien minuten laten de mannen van Aarnoudse Binnenland duidelijk zien met welke aspiraties zij deze wedstrijd in zijn gegaan. Ondanks de warmte en ondanks het leeg raken van de brandstoftank bleef het team voor elke centimeter knokken. Echter was de voorsprong niet ruim genoeg om rustig achterover te gaan leunen. Ook de toeschouwers met het zweet klotsend langs de oksel van de spanning en de warmte waren er nog niet gerust op. Het geloof bij de tegenstander werd minder en minder. Patrick Frimpong pakte een rebound hoog in de lucht en bezegelde het lot van CobraNova met een score. De twee nooddriepunters die er daarna nog invielen zijn alleen nog voor de statistieken. Met nog veertien seconden te gaan kon iedereen die de Binnenlanders een warm hart toedraagt opgelucht adem halen. Met een eindstand van 91-55 blijkt het sprookje van De Driesprong te bestaan. De volgende halte is nu de finale in Zwolle komende zaterdag. Het team heeft een week om zich optimaal voor te bereiden. Dit zal nodig zijn, want de concurrent uit Meppel is absoluut een terechte mede-finalist.

De reactie van een gelukkig coach Vitas Kazanakovas na de wedstrijd: “Ik wil iedereen die deze club steunt feliciteren met het behalen van de finale. Het was een ongelooflijke strijd, bijna onmogelijk, maar we zijn er voor de volle 100% in blijven geloven. We hebben als team gestreden en als team de overwinning binnen gesleept. Dit is teamsport in optima forma en ik ben trots op hoe we deze klus samen hebben geklaard. Ten opzichte van de eerste wedstrijd hadden we tactisch wat aanpassingen gedaan en in samenwerking met de energie die we toonden zijn dit de juiste ingrediënten gebleken. Nu gaan we heel even genieten en dan door met de voorbereidingen voor de finale, want dat is ons ultieme doel.

Topscoorders: Sjoerd van Vilsteren 19, Yasalde paz Costa 17, Patrick Frimpong 13, Sander Trommelen 12 en Richard Maxwell 11.

Video: WebErikBinnenland Heren 1, BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)