Sport: Basketbal

Het seizoen voor de Barendrechtse basketballers kwam tot een echte climax in Meppel. Er werd al weken uitgekeken naar deze wedstrijd. Waarbij de nummer één en twee in een directe strijd gingen uitmaken wie de competitie op de eerste plek zou afsluiten en zodoende tegen de nummer vier in de Final Four zou mogen spelen. Het werd dan ook een strijd die gespeeld werd op het scherpst van de snede tegen vriend, maar voor even vijand, Red Giants uit Meppel. Met een minimaal verschil wist Aarnoudse Binnenland de winst te pakken (63-64) en kan zich nu opmaken voor het echte werk.

Bij aanvang van de wedstrijd wisten beide teams wat er op het spel stond. De verwachting was dan ook dat het een close game zou worden en de twee kemphanen elkaar weinig ruimte zouden gunnen. Een goede start is dan ook gewenst en dat is precies wat Aarnoudse Binnenland deed. Er werden stops gemaakt en open lay-ups gecreëerd. In de eerste twee minuten kwamen ze dan ook op een 0-6 voorsprong. Dit dwong de tegenstander in een time-out. Hiermee werd de run een beetje onderbroken, maar niet de spirit, want Binnenland liet duidelijk zien met welke ambities zij deze wedstrijd in waren gegaan. Mooi detail is dat de eerst vijf scores bij Binnenland door de gehele starting five werd gemaakt. Red Giants begon na de ingelaste break wel met scoren, maar het eerste gaatje was zichtbaar. Na één periode was de tussenstand 12-17. Iedereen begreep dat de resterende dertig minuten net zo intens zouden worden als de eerste tien. Er werd gezocht naar een grens die de scheidsrechters bepaalde. Beide teams waren niet van plan om elkaar dan ook maar een duimbreedte te geven. Het was dus hard werken voor de leidsmannen. Op een kleine schermutseling na bleef de wedstrijd overigens sportief en dat is wat de Promotie Divisie zo mooi maakt. Red Giants was echter wel degene die hierdoor beter in de wedstrijd kwam. Ze pakte een 13-3 run en zo bleef het een wedstrijd. Dit bracht ze echter nog niet voorbij. Een voortreffelijk spelende Richard Maxwell, met ondersteuning van Niels Plieger, was af en toe een ware plaaggeest voor de heren uit Meppel. Maxwell zelf: “We waren klaar voor het gevecht en kennen de kwaliteit van de tegenstander. We hebben altijd wel iemand die op een moeilijk moment het team er doorheen sleept en ik ben blij dat ik dat nu kon zijn.” Met de rust in zicht herpakte Binnenland zich en kon de voorsprong met vijf punten op rij nog net iets uitbreiden. Zo kon iedereen even uitblazen en staat de score vijftien minuten stil op 27-34.

In de tweede helft, met nog steeds een open wedstrijd, werd verwacht dat Red Giants zou proberen om het initiatief naar hun hand te zetten. Ook voor hen was het belangrijk om deze wedstrijd te winnen, zodat het lastige Grasshoppers zou worden ontlopen. Echter bleven de teams ook nu weer dichtbij elkaar. Geen van beide wist echt een run te maken en in acht minuten tijd hadden beide teams tien punten weten te scoren. De toeschouwers zagen het meest scorende team van de competitie op 46 punten komen en het best verdedigende team dit jaar bereikte een totaal van 51 na dertig minuten. Aan Binnenland zijde waren er diverse spelers met meerdere persoonlijke fouten. Dit kan tegen het einde van de wedstrijd cruciaal worden. Vooral de lange mannen moesten op hun tellen passen. Dit laatste kwart was een bijzondere. In de eerste vijf minuten leek Aarnoudse Binnenland de wedstrijd op slot te gooien. Er werd een voorsprong van 14 punten bereikt en hiermee zou de wedstrijd normaal gesproken uitgespeeld kunnen worden. Echter was het slotoffensief volledig voor de thuisploeg. Misschien ook door de spanning die er in sloop, maar het team van coach Kazanakovas was even de weg kwijt. Dit gaf Red Giants de kans om dichterbij te kruipen en door het ontbreken van tegenscores gebeurde dit ook. Fysiek een uitputtingsslag. Het krachtige team uit Meppel perste er nog één keer alles uit, maar de conditioneel uitstekende Barendrechters weigerde te capituleren. In de laatste vijf seconden had de thuisploeg nog één mogelijkheid vanuit een inworp onder de aan te vallen basket. Deze werd vakkundig onklaar gemaakt en zo was de winst en de eerste plek een feit met een eindstand van 63-64.

Coach Vitas Kasanakovas kan tevreden zijn over zijn debuutjaar, maar is zeker nog niet klaar. “Ik wil het gehele team en de staff feliciteren met dit resultaat. Daar mogen wij vanavond (Maandag 25 april 2016) nog wel even van genieten, maar morgenochtend (Dinsdag 26 april 2016) gaat het vizier gericht op de halve finale tegen het Voorburgse Cobra Nova. Dit was een zeer zware wedstrijd voor mijn jongens naast de druk van de eerste plaats ook de kracht van onze opponent. Ze hebben het samen uitstekend voor elkaar gebokst. Het zag er dan ook meer uit als een finale dan een reguliere competitiewedstrijd. Wel moeten we lering trekken uit de laatste vijf minuten, om toch een kritiekpuntje te noemen.

Scores

Topscoorders: Richard Maxwell 13, Niels Plieger 13 en Floris de Jong 11.

Video: WebErikBinnenland Heren 1, BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)