CBV Binnenland Heren 1 (Basketbal)

BARENDRECHT – Op de vloer van ZZ Leiden presteerde Aarnoudse Binnenland vorige week, voor de dames bekerfinale, nog uitstekend. Deze week was het de hal van ZZ Leiden waarbij het vooral in de eerste helft erg moeizaam verliep en tegen een achterstand aan moest kijken. De paniek bleef na de thee gelukkig uit en de scoringsmachine begon te lopen. Hierdoor werd er toch nog relatief makkelijk gewonnen ook.

Met een minimaal clubje werd er vertrokken vanaf Sporthal De Driesprong. Vele spelers hadden deze dag eigen vervoer georganiseerd richting het parket van de Vijf Mei hal in Leiden. Misschien dat dit de basis was voor een slechte start van de wedstrijd, want het team kon elkaar nauwelijks vinden in de eerste tien minuten. En met alle respect voor de tegenstander, maar dat was compleet te wijten aan de Barendrechters zelf. Slechte keuzes in de aanval en in de verdediging ontbrak het aan focus en organisatie. Zo nam de ploeg die nog maar twee overwinningen op zijn naam heeft de leiding na tien minuten spelen (17-14).

Coach Vitas Kazanakovas zag zijn team in de tweede periode in ieder geval verbetering tonen. Scores bleven echter nog uit omdat de schoten simpelweg niet vielen. Daar moet je soms ook een beetje geluk bij hebben. Het komt maar weinig voor dat dit een volledige wedstrijd aanhoudt. Niels Plieger hierover: “Daar moet je doorheen als team. Dit komt vaker voor in wedstrijden. Gelukkig hebben wij een team dat ook dan het hoofd koel kan houden.” Ondanks de matige eerste helft werd de wedstrijd met enkele dunks opgeleefd. Leiden beheerst het trapezewerk en Gillian Boldewijn liet met een spetterende dunk zien dat hij ook het luchtruim niet schuwt. Ruststand 33-25 in het voordeel van de mannen uit de sleutelstad.

Met een 2-12 run liet Aarnoudse in de eerste vier minuten van de tweede speelhelft zien dat er uit een heel ander vaatje getapt ging worden. Verdedigend werden er ballen gestolen en aanvallend werd de open man gevonden. Daarnaast vielen de schoten nu wel. In een mum van tijd stond het weer gelijk. Een driepunter van Martijn van Noordenne bracht de eerste voorsprong na 24 minuten gespeeld te hebben. Deze voorsprong werd alleen maar uitgebreid en het was duidelijk dat Binnenland een maatje te groot was voor de thuisploeg. Tot opluchting van de coach, want de belangrijke laatste fase van de competitie staat voor de deur en dan zal deze kwaliteit meer dan één helft te zien moeten zijn.

Zowel in kwart drie als kwart vier werden er exact 30 punten gescoord en dat is bijzonder veel in het basketbal. Daarnaast kon de tegenstander op respectievelijk 12 en 9 punten gehouden worden. Dit verklaard de grote voorsprong aan het eind van de wedstrijd (53-85). Aankomende zaterdag zal er nog één thuiswedstrijd zijn voor de reguliere competitie tegen Punch. Daarna volgt een interessante periode. Namelijk een afsluitende competitiewedstrijd in Meppel voor de koppositie en de halve finale van de Final Four om zo een finale ticket te kunnen winnen.

Na afloop van de wedstrijd tegen de reserves van ZZ Leiden sprak de coach Kazanakovas: “Het was een wedstrijd met twee totaal verschillende gezichten. In de eerste helft namen we teveel geforceerde schoten en miste we de open kansen die we kregen. In de tweede helft kwam het team met meer inspiratie de kleedkamer uit. Er werd toen geconcentreerd gespeeld en vooral met meer geduld. Verder ben ik vooral tevreden over het feit dat de ploeg niet in paniek raakte bij de achterstand.

Topscoorders: Sjoerd van Vilsteren 17, Richard Maxwell 15 en drie spelers met negen punten.