CBV Binnenland Heren 1 (Basketbal)

BARENDRECHT – Na de winst van een week eerder in Landsmeer en het volledig aansluiten van Niels Plieger en Sander Trommelen was deze week het vertrouwen een stuk groter bij de Barendrechters dan afgelopen weken. Dit kwam direct tot uiting in de speelwijze van de ploeg. De gehele wedstrijd controleerde de Barendrechters de wedstrijd en zo viel concurrent Hoppers ten prooi aan de dadendrang van Aarnoudse Binnenland.

Een driepunter van de gasten opent het bal, maar de thuisploeg is bij de les vandaag. Duels worden gewonnen en verdedigend zit het goed in elkaar vanaf de start. Er wordt dan ook gelijk een antwoord gegeven door middel van een mooi uitgespeelde aanval. De man van de avond blijkt al heel snel Gillian Boldewijn te zijn. Hij komt in het eerste kwart al in de dubbele cijfers. Het jonge “straatschoffie” van nog maar net 20 jaar is voor de duivel niet bang. En dit seizoen een vaste waarde in de basis vijf. Gillian: “Ik doe gewoon mijn ding en wordt elke training gepusht door mijn medespelers en trainer. Jongens met meer ervaring wil ik aanpakken, maar dit is ook weleens andersom en daar word ik wel beter van volgens mij”. Met een driepunter en een sterke drive bracht hij eigenhandig het eerste gaatje in de wedstrijd. Een klap die de tegenstander niet meer te bovenkomt in het resteerde deel van de wedstrijd. Na één periode is de stand 26-16.

Het tempo lag in het tweede kwart een stuk lager. Maar dit maakte de wedstrijd zeker niet minder. Vooral een ijzersterke verdedigingstactiek van coach Kazanakovas bleek goed uit de verf te komen en was af en te een lust voor het oog van de toeschouwers. Hierbij werd veel intensiteit gevraagd van de lange mannen. Doordat Sander Trommelen net terug keert van een blessure was het bij hem even afwachten hoe dit uit zou pakken. Opvallend genoeg ging dit uitstekend. Hij bleek eerder fit dan gedacht. Het ritme ontbreekt nog, maar dit komt vanzelf wel weer. Zo had Sander een paar goede assist op schutter Floris de Jong. Deze schatte de passjes op waarde en verzilverde van afstand de driepunten tot drie keer toe. Mede hierdoor konden de mannen van Aarnoudse Binnenland met een gerust hart de rust in gaan met een ruime voorsprong van 41-24. Waar voorheen nog een uitgedunde spelersbank zichtbaar was, was dit nu zeker niet het geval. Het debuut van jeugdspeler Dennis van der Graaf was aanstaande. De “youngster” uit U22 pakte gelijk uit met een bom van afstand. Het derde kwart was een uitstekend kwart. De coach kon rustig door wisselen en iedereen had zijn aandeel. Ook de twee verlate spelers van de tegenstander waren niet in staat om voor een ommekeer te zorgen. Een tussenstand van 23-5 bleek een duidelijk verschil.

Dit verschil kwam ook in het laatste gedeelte niet meer in gevaar. Ondanks dat de wedstrijd een beetje als een nachtkaars uit ging en de thuisploeg de laatste zeven minuten nauwelijks meer tot scoren kwam was het wel duidelijk wie er met de winst vandoor zou gaan. De teller bleef steken bij 78-51. Een ruime overwinning waar de kenners vooraf alleen maar op konden hopen.

Coach Vitas Kazanakovas was dan ook uitermate tevreden: “Ik denk dat het erg belangrijk was hoe we het tempo in de wedstrijd konden dicteren. Er waren momenten in de wedstrijd dat we zowel aanvallend als verdedigend subliem speelden. Wanneer het team compleet blijkt te zijn is het dus tot mooie dingen in staat. Dit zorgt klaarblijkelijk voor meer vertrouwen waardoor ze tot net dat beetje extra in staat zijn. Hopelijk kan dat ook de komende wedstrijden tot uitdrukking komen, want we zullen dit nodig hebben tegen de volgende sterke tegenstanders.”

Topscores

Topscorers: Gillian Boldewijn 23, Sjoerd van Vilsteren 14, Niels Plieger 12, Floris de Jong 10.