Lintex-Binnenland schiet met scherp tegen Amazone

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben na de twee nederlagen tegen Loon Lions en Lekdete.nl de draad weer opgepakt met een grote zege op Amazone Utrecht. In de Domstad won de ploeg van coach Joost van Rangelrooy na een ruststand van 35-54 met 73-111. Op alle fronten was Lintex-Binnenland de bovenliggende partij en aanvallend was de ploeg, onder aanvoering van een niet af te stoppen Eline Kasius (25 punten gecombineerd met 10 rebounds en 6 assists), een paar maten te groot voor de thuisploeg. Verdedigend liet de ploeg echter nog wel wat steken vallen waardoor Amazone uiteindelijk toch nog ruim 70 punten kon laten aantekenen. Ook Esther Fokke (21), Zera Butter (15), Rianne de Roos (10) en Yvette Adriaans (10) komen uit in de dubbele cijfers.

Lintex-Binnenland opent de score door Esther Fokke en vervolgens kan de thuisploeg tot 7-7 bijblijven. Twee opeenvolgende driepunters van Zera Butter is het sein voor de Barendrechtse formatie om het verschil rap groter te maken. Via een 10-20 tussenstand wordt het einde van het kwart bereikt bij een 15-26 stand.

Het tweede kwart is het met name Eline Kasius diegene die veelvuldig door haar ploeggenoten wordt gevonden en, samen met Yvette Adriaans, het leeuwendeel van de scores voor haar rekening neemt. Bij rust is het verschil hierdoor al opgelopen tot bijna 2 punten verschil (35-54).

In het derde kwart maakt Randell van der Lee haar eerste speelminuten dit seizoen voor Lintex-Binnenland en is is het Lisa van den Adel die de openingsscore voor haar rekening neemt waarna Lintex-Binnenland alleen maar verder wegloopt van Amazone. Verdedigend is de ploeg ook een stuk scherper dan de eerste twee kwarten en met een kwartstand van 10-24 gaat bij een 45-78 stand de laatste periode in. Rachel Roubehie-Fissa brengt hierbij met een driepunter met bonus Lintex-Binnenland op 47-82. Als Esther Fokke in korte tijd 2 driepunters en een gewone score op het sheet laat aantekenen komt de 100-punten grens dichtbij (58-97). Die mag uiteindelijke geslecht worden door de 15-jarige Imke van Genderen, waarna de thuisploeg nog iets kan terugdoen. Het slotakkoord is echter voor Willeke Bruins en wederom Imke van Genderen die voor een 73-111 eindstand zorgen.

Scores: Eline Kasius 25 (+ 10 rebounds, 6 rebounds), Esther Fokke 21 (+ 7 rebounds), Zera Butter 15, Rianne de Roos 10 (+ 12 rebounds), Yvette Adriaans 10, Roubehie-Fissa 9 (+ 6 assists), Lisa van den Adel 7 (7 rebounds, 9 assists), Willeke Bruins 6, Imke van Genderen 4, Shari Jeffrey 4.

Wedstrijd

In verband met de EK-kwalificatiewedstrijden van het Nederlands team in en tegen respectievelijk Estland en Kroatië ligt de Vrouwen Basketball League stil tot zaterdag 27 februari. Dat weekend speelt Lintex-Binnenland in Katwijk om 19.30 uur tegen Solar systemen Grasshoppers.